A continuació tens la descripció de cada taula d'experiències. Al final de l'explicació trobaràs l'enllaç a la inscripció.
Taula 1
a) Què n’esperen les mares i els pares de l’Espai Familiar? La importància de conèixer les expectatives i les valoracions de les famílies per millorar la qualitat del servei
Sílvia Blanch. UAB
Aquesta experiència pretén mostrar els resultats d’una investigació que té per objectiu identificar i comprendre relacions entre les expectatives i les pràctiques socioeducatives parentals en relació als seus respectius fills o filles (entre 1 i 3 anys d'edat) en el context de l’"Espai Familiar" de la "Casa dels Infants" de Castelldefels. Conèixer les expectatives i les actuacions parentals permet ajustar millor el suport, les activitats i els espais que es poden oferir.
El taller tindrà un format teòric i pràctic on es presentaran les expectatives parentals i la coherència entre el “dir i el fer”. Es faran activitats per tal de construir col·laborativament coneixement sobre les expectatives i maneres de fomentar que l’Espai Familiar sigui un context d’aprenentatge entre iguals.
b) La taula camilla, un espai per compartir.
Biblioteca infantil i juvenil Can Butjosa. Parets del Vallès
Des de fa 15 anys, l’espai Taula camilla de la Biblioteca Can Butjosa ofereix a les famílies amb nens i nenes petits un espai de trobada i reflexió sobre temes relacionats amb la criança i l’educació. La peculiaritat d’aquest treball és que en aquest cas l’acompanyament es fa a partir de propostes literàries de literatura infantil. A partir d’aquest espai s’han anat generant altres iniciatives, com el Creixem amb els llibres o les xerrades puntuals per a famílies. La Biblioteca participa en la Xarxa d’atenció a la petita infància de Parets del Vallès.
Taula 2
a) La reflexió compartida per créixer com a professionals en els espais familiars.
Júlia Muñoz Ametller, Assessora d’educació infantil del CEP de Menorca.
Presentació d'una experiència d'activitat formativa que es concreta com a seminari de formació i reflexió entre les professionals dels Espais familiars. La intenció del seminari és procurar un espai i un temps per compartir les diverses opinions, incerteses, seguretats i experiències que es viuen i es generen en aquests espais.
b) Les competències parentals a l'espai familiar
Sara Pascual, psicòloga i tècnica de Família i Petita Infància. Ajuntament de Badia del Vallès
Els objectius dels Espais Familiars tenen com a marc teòric principal el concepte de Bon tracte de Jorge Barudy y Maryorie Dantagnan. Els objectius són ambiciosos perquè estan pensats per poder-los treballar amb tota la comunitat. De moment, però ens hem centrat amb Petita Infància per a consolidar el projecte i anar pujant des d’aquí. La presentació es basa en el treball a nivell comunitari que fem a través dels Espais Familiars i com és bàsic començar a treballar des d'un model de Bon tracte en l'acompanyament a les famílies.
Taula 3
a) La dimensió comunitària de la criança
Associació Comunitària Verdum
L’Espai familiar neix com a resposta a la demanda d’un grup de mares del barri que busquen un lloc on compartir les seves experiències com a tals. Amb l’objectiu de cuidar la dimensió comunitària de la criança, es treballa per apropar a les famílies tant els recursos i serveis del barri com els que ofereix la ciutat, fomentar les xarxes de recolzament social, afavorir la vinculació de les famílies a un territori ampliant així les relacions familiars amb l’entorn social i associatiu.
b) Un repàs per les moixaines i els jocs de falda
Maite Martínez (Marinva)
A banda d'explicar les possibilitats de les moixaines i jocs de falda en els espais familiars, el taller tindrà un caràcter pràctic. Es facilitarà un repertori de moixaines i jocs de falda, alhora que es suggeriran diferents aspectes a tenir en compte per a reforçar i identificar els elements que augmenten i fan més significativa la comunicació infant-adult.
· Adquirir recursos que ampliïn i enriqueixin la comunicació entre pares/mares i infants, fent que se sentin còmodes i gaudeixin d’aquesta relació.
· Estimular l’atenció i la comprensió dels petits.
· Aprendre un recull de cançons i dites populars lligades al ritme quotidià.